NIEUWS

 

 

46de Condroz Rally
Al een goedgevuld deelnemersveld...
Op iets minder dan 15 dagen voor het einde van de inschrijvingen, telt de 2019 editie van de Rally van de Condroz-Huy al een honderdtal inschrijvingen. Zoals vaak wachten nog veel belangrijke deelnemers tot het laatste moment om hun inschrijving in te dienen.

Er zijn al acht wagens van de categorie R5 van de partij : titelkandidaten Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret (Skoda), Cédric de Cecco (Skoda), de "lokalen" Etienne Monfort (Skoda), Alain Litt (Skoda), Cédric Busin (Skoda) en Harry Bouillon (Ford Fiesta) en Frank Schmelcher (VW Polo). Daar zouden nog bijkomen : Ghislain de Mevius (Skoda), Vincent Verschueren (Skoda) en de jonge fransman Pierre Louis Loubet (Skoda van My Hub). Het is nog niet zeker of Cédric Cherain, Kris Princen en Guillaume de Mevius zullen deelnemen en dan zijn er ook nog de last minute "stars". Net zoals vorig jaar, zouden we aan de start van de "R5" klasse een dikke twintig deelnemers moeten hebben.

Wat de Porsches betreft, kunnen we rekenen op John Wartique en Romain Delhez... en we hopen dat Patrick Snijers ook van de partij zal zijn.

De regionale teams zijn weer talrijk aanwezig : bij diegenen die al hebben bevestigd vinden we Van Bergen (Peugeot 208), Colignon (Mitsubishi), Tomballe (DS3 R3), Valepin (VW Golk Kitcar), Roiseux (BMW), Van den Dries (Skoda Fabia S2000), Hubin (Skoda Fabia WRC),…. En dan zijn er nog de habitués die dit evenement voor geen geld van de wereld zouden willen missen : Jupsin (Renault Clio), Destrument (Mitsubishi), Gilain (Ford Fiesta), Verhees (Mitsubishi), Orban (Mitsubishi),…

Olivier Rocour, President van de Royal Motor Club van Huy, is er gerust in:

De relaties met de gemeentes zitten heel goed en we hebben keuzes moeten maken bij het finaliseren van het parcours. We worden goed ondersteund door de lokale ordediensten en hun verschillende afdelingen en door onze trouwe partners, een bewijs van de kwaliteit van deze wedstrijd. De Rally van de Condroz-Huy is een grootse organisatie die steunt op tal van vrijwillige medewerkers om te kunnen bestaan. De veiligheid, de schade na de rally, de logistiek, het sportieve kader, de verzekeringen, tal van essentiële punten die nodig zijn voor het slagen van de rally en die grote budgetten vereisen. Wij bieden een kwalitatief spektakel aan de talrijke aanwezigen. Ik durf te hopen dat iedereen het spel eerlijk speelt door een inkom te betalen, zoals men dat ook doet voor een concert of een voetbalmatch. Maar meer nog benadruk ik het respect voor de veiligheidsregels en de maatregelen die door de stewards worden opgelegd opdat de rally in de best mogelijke sfeer en zonder probleem kan doorgaan.»

Nuttige info en tickets : w


 

46de Condroz Rally
Een selectief parcours
Terwijl de teams de laatste hand leggen aan de voorbereidingen van hun auto voor de laatste grote afspraak van het jaar in de autosport, is de Royal Motor Club van Huy in "overdrive" geschakeld om de laatste keuzes te valideren, de laatste details van de organisatie te regelen, "de violen af te stemmen" tussen alle betrokken partijen : de gemeenten en al hun diensten, de stad van Huy, de Provincie Luik, het Ministerie van Binnenlandse zaken, de co-organisatoren, de stewards, commissarissen en alle vrijwilligers...

Het parcours ligt wel al vast, behoudens een slechte verrassing op het laatste ogenblik. Op het menu staan 10 klassementsproeven die 2 keer moeten doorlopen worden, voor een totaal van meer dan 220 km klassementsproeven, i.e. meer dan in 2018 !

De habitués van de Rally van de Condroz zullen niet gedestabiliseerd worden door de grote "klassiekers" als daar zijn Strée, Wanze, Bodegnée-Amay, Wanzoul, Ramelot en Perwez-Marchin - de langste klassementsproef van de rally met haar bijna 21 km - die in grote lijnen het parcours van vorig jaar overnemen, af en toe wel in de omgekeerde richting.

Ben-Ahin,Héron en Villers-le-Bouillet zijn nieuw, maar maken gebruik van stukken die al gekend zijn. De grootste nieuwigheid is de terugkeer van de klassementsproef van Ouffet-Clavier in een nieuwe versie die iets meer dan 14 km lang is.

Het feest gaat van start op vrijdag met de vrije trainingssessies die dit jaar de ganse dag door plaatsvinden (Toegang : 5 € - gratis voor de houders van een "WE pass" aan 25 €) en de technische controle gevolgd door de traditionele handtekeningsessie die voorzien is in de tent op vrijdag om 18u30.

Twaalf klassementsproeven, verdeeld over twee halve lussen van 3 KP op zaterdag, acht klassementsproeven verdeeld over 4 halve lussen van 2 KP op zondag, dat is wat er op het programma staat voor de teams, met constante animatie in het assistentiepark van de rally dat zoals gebruikelijk wordt opgesteld op de Avenue Delchambre en de Quai d’Arona langsheen de Maas


 

 

 

Copyright © 2008 by  Devriese  jozef