Jaargang 2015

Rally van Haspengouw 

Kris Princen zet de 1ste wedstrijd van het nieuwe BRC seizoen op zijn naam !


Het BRC 2015 kondigde zich veelbelovend aan en na de Rally Van Haspengouw, die verdiend werd gewonnen door Kris Princen, kunnen we die stelling alleen maar beamen. De openingsmanche werd betwist onder ruime publieke belangstelling en leverde spannende duels en spektakel op. De regenbuien die vorige week nog doorheen het land trokken waren verdwenen, maar door lichte nachtvorst bleef het parcours op veel plaatsen verraderlijk glad. Zeker de onverharde stroken van Zepperen, eens te meer de scherprechter in de rally, lagen er tricky bij. Kris Princen (Peugeot 208 T16), de eerste leider van de dag, ging door een trage leegloper rond en verspeelde 38 sec. Ook Cédric Cherain (DS3 R5), liet door een schuiver een halve minuut liggen tussen de fruitbomen van Zepperen, nadat hij ook al een klein foutje maakte op de eerste klassementsproef. Ook voor Vincent Verschueren (DS3 R5), lag een lekke band aan de basis van een pak tijdverlies. De Oost-Vlaming deed dit nog eens over op Kp 3 en verloor door die lekke banden zo’n 40 sec. Freddy Loix (Skoda Fabia S2000 ) zag het allemaal graag gebeuren, zeker toen Chris Van Woensel van de tabellen verdween. De Mitsubishi Lancer WRC moest de handoek gooien door een breuk aan de ophanging. Freddy Loix bereikte zo de eerste servicezone met een voorsprong van 35 sec op Pieter Tsjoen (DS3 R5), die ook al even rechtdoor was gegaan in een remzone. Maar de blije gezichten in het BMA kamp verdwenen al snel toen een breuk aan de krukas werd vastgesteld. Exit Loix en meteen lag de strijd om de zege weer open. Pieter Tsjoen vertrok voor de 2de lus op P1, maar hij werd al snel afgelost door Kris Princen die steeds beter op dreef kwam. Voor Tsjoen verliep de tweede lus een stuk moeizamer. Door een probleem met de software van de motor kampte hij met vermogensverlies, waardoor hij naar de P4 zakte achter Vincent Verschueren en Cédric  Cherain die ditmaal foutloos bleven. Met amper 10 sec verschil tussen de tweede en de vierde plaats kon er in de slotfase nog veel gebeuren. Thuisrijder Princen kon ondertussen wel al een beetje op zijn lauweren rusten, want met een bonus van 30 sec was de eerste zege van het seizoen binnen handbereik. Ondertussen had de rally terug een belangrijk slachtoffer geëist. Patrick Snijers, die met zijn achterwielaangedreven Porsche 997 GT3 geen partij was voor de vier koplopers, reed ruime tijd op P5, voor het trio Benoit Allart (Skoda Fabia WRC), Michiel Becx (Ford Fiesta R5) en Bertrand Grooten (DS3 R5) die met hun krachtige 4×4 nochtans in het voordeel waren. Maar door een probleem met het differentieel moest hij de strijd staken. Vooraan bleef Princen de snelste op de proeven en hij verdubbelde zelfs even zijn voorsprong. Enkel op de slotproef was er nog een klein probleempje, maar dit bleek slechts een voetnoot in zijn triomftocht voor eigen volk. Achter de thuisrijder kreeg de strijd om de resterende podiumplaatsen nog een verrassende wending. Eens te meer was Zepperen de boosdoener. Vincent Verschueren en Cédric Cherain gingen beiden in de fout. Terwijl eerstgenoemde met de schrik ontsnapte, ging dit voor de Luikenaar gepaard met een verlies van bijna 40 sec. Zijn boordcomputer moest op de verbinding ook nog eens worden gereset waardoor er nog eens 20 sec straftijd bovenop kwam. Omdat Pieter Tsjoen door een lekke band eveneens een minuut moest prijsgeven, lag de weg naar de tweede plaats helemaal open voor Verschueren. Door het mistasten van zijn voorgangers kreeg Benoit Allart zo in extremis nog de derde plaats in de schoot geworpen in een wedstrijd die hij ontdekte. Een mooi begin van zijn eerste volwaardige seizoen in het BRC. Cédric Cherain en Pieter Tsjoen sloten de top 5 af. Hoewel de R5 piloten reeds mee de wet dicteerden, moet er door de meeste nog leergeld betaald worden. Dit geldt ook voor Michiel Becx en Bertrand Grooten die als zesde en zevende de wedstrijd afsloten. De Nederlander reed lek en stak onderweg ook nog even in het decor, terwijl Grooten nog op zoek was naar de juiste afstellingen en op de koop toe ook nog eens tijd verloor door een foute bandenkeuze. Na de vroege opgave van Jonas Langenakens (Lancer Evo VIII ) op kp 2 met motorstoringen was Bob Colsoul de snelste man in koers met een traditionele 4×4. Maar ook zijn Evo X moest op twee proeven van het einde afrekenen met een defecte turbo. Marc Streel (Evo VIII) redde met zijn achtste plaats de eer van de Mitsubishi’s. Laurent Benoit (Evo X) was met zijn tiende plaats dan weer de snelste in Gr N. Tussen beide heren in reed Tobi Vandenberghe (BMW 130i) naar winst in de M-Cup. Guillaume Dilley, die zich vlot aan de DS3 R3 Max aanpaste, won klasse RC3 en miste de top 10 met amper 15″. Kevin Demaerschalk, zijn belangrijkste rivaal in het kampioenschap, verloor veel tijd door motorstoringen en twee lekke banden. In Historic werd de wedstrijd na de opgave van Glenn Janssens (motorpech) overtuigend gedomineerd door Didier Vanwijnsberghe met zijn snelle Ford Escort. Wim Decock stuurde zijn Porsche naar de tweede plaats, voor Jens Maes, die zijn eerste podiumplaats behaalde in het Historic BRC.

In het Junior BRC was Stijn Pacolet de winnaar, nadat Polle Geusens een foutje maakte. Pacolet won ook de categorie RC4, ondanks een indrukwekkende remonte van Steven Dolfen, die na twee en een halve minuut tijdverlies kon oprukken nog naderde tot op een tiental seconden.In het RACB Criterium ging de overwinning autoritair naar Koen Lauwaert met zijn Renault Clio R3 voor de Mégane RS van Stefaan T’Joens en de Opel Kadett GT/E van Chris Dobbelaere.


7L8A0984
7L8A0964
7L8A0970
7L8A0994
7L8A0977
7L8A1047
7L8A1147
7L8A1028
7L8A1014
7L8A0989
7L8A1008
7L8A1066
7L8A1194
7L8A1119
7L8A1199
7L8A1216
7L8A1171
7L8A1221
7L8A1246
7L8A1260
7L8A1270
7L8A1276
7L8A1296
G64A2263
G64A2213
G64A2255
G64A2226
G64A2179
7L8A1317

Rallysprint Moorslede 

Paul Lietaer de beste in Moorslede !


Daags na de Spa Rally werd nabij Dadizele de Rallysprint Van Moorslede gereden. De opener van het VAS Kampioenschap verliep opnieuw vlekkeloos en werd gewonnen door Paul Lietaer. Bij de historics pakte Stefaan Stouf de winst. Paul Lietaer kon eindelijk terug over zijn Subaru Impreza WRC beschikken en met een deelname in de Rallysprint Van Moorslede wilde hij de competitiviteit van zijn herstelde motor wel eens testen. De topfavoriet liet er geen gras overgroeien en lapte eerste achtervolger Bert Coene (Lancer Evo X R4) ruim 1 sec / km aan de brandvrije broek. 9.93 sec was het verdict na de eerste rit. Ook in de drie resterende ritten was Lietaer de snelste van het pak. Hij won dan ook voor het tweede jaar op rij de opener van het VAS Kampioenschap. Bert Coene eindigde als tweede op 27 sec, meteen het vooropgestelde resultaat van de transporteur uit Moorslede. Filip Pyck showde zijn nieuwe wagen voor het eerst aan de Belgische fans. Na een spannende Mitsu-battle moest hij met 13 sec de duimen leggen voor Coene, maar bleef hij wel die andere thuisrijder, Vincent Vermeeren (Evo IX) met 6 sec voor. Tobi Vandenberghe proefde ditmaal van de krachtige ex-Snijers BMW 130i van Schmid Racing en dat resulteerde in een vijfde plaats. De piloot uit Wingene was hiermee de snelste tweewielaandrijver voor Stefaan Stouf die zijn eerste wedstrijdkilometers met de nieuwe Porsche 911 3.0 als zesde afsloot. In het kielzog van de vishandelaar uit Nieuwpoort volgden nog twee debutanten. De Fransman Mathieu Lantoine is stilaan een habitué in Moorslede en bij zijn eerste deelname met de pas aangekochte Subaru Impreza WRC S5 was de top 5 zeker haalbaar. Maar een breuk aan de ophanging kostte hem in de 2de ronde ruim een halve minuut, waardoor hij vrede moest nemen met de 7de plaats. Voor Steve Bécaert was het dan weer wennen aan de nieuwe Evo X, een wagen die een andere rijstijl vereist dan zijn vorige Evo IX. De piloot uit Poperinge verhoogde stelselmatig het ritme en sleepte nog een achtste plaats uit de brand. Christophe Merlevede (BMW M3 E30) en Geert Vandoorne (Escort MK1 BDA) sloten de top 10 af. Bij de historics nam Fredericq Delplace de beste start op vier tellen gevolgd door Stefaan Stouf. Stouf kende in de eerste en de tweede ronde echter nog een klein motorprobleem, waardoor hij pas in de derde ronde voluit kon gaan. Daarin reduceerde hij zijn achterstand van 5 sec naar 2 sec. De laatste rit zou de doorslag geven en hierin stond leider Delplace na amper 50m met een defecte aandrijfas aan de kant, wat Stouf meteen de winst opleverde. Achter de Porschisten kregen we het gevecht van de streekpiloten. Na iets te rustige eerste ronde trok Geert Vandoorne uiteindelijk aan de langste eind op 28 sec van Stouf. Danny Kerckhof (BMW E21), Timothy Alliet (Opel Monza) en Ronny Declerck (Ascona) vervolledigden de top vijf. Voor outsider Patrick Mylleville (Porsche 911) eindigde de wedstrijd iets voor halfweg in de gracht. Aan de rand van de top 10 trakteerden de koplopers in Div 1-2 ons op een al even spannende ontknoping. Jens Sinnaeve schoot met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6,5 het snelste uit de startblokken, maar hij moest die snel afstaan aan Stefaan Tjoens (Subaru Impreza Sti) die in de tweede ronde een kanontijd realiseerde. Maar ook Brecht Hoorne (BMW 325i E30), auteur van de scratch in rit 3, bleef in de running voor de zege. Met één rit voor de boeg telde Tjoens nu 4 sec voorsprong op het duo Sinnaeve en Hoorne. In die slotrit maakte Sinnaeve het verschil en hij haalde het met 2 sec bonus op Tjoens. Hoorne eindigde één seconde verderop als derde. De aangenaam verrassende Frederic Degeytere (Clio) en thuisrijder Jeroen Vanhoutte (Impreza WRX Sti) sloten de top 5 af. Een eervolle vermelding is er ook voor Christophe Pittellioen die een opmerkelijk debuut maakte met de Clio Gr A van Pevatec. Na vier ritten moest hij slechts 7 sec toegeven op Hermen Kobus, 16de algemeen en eerste F2 wagen met de Ford Fiesta R2 van broer Gert-Jan Kobus. Ook de spektakelbeker genoot weer veel respons onder de deelnemers. Didier Spillebeen en Damien Lafineur, beide op BMW E30, toonden zich met overmacht de primus van de klas, maar de trofee ging met miniem verschil naar Spillebeen.


G29A2997
G29A3006
G29A2990
G29A3018
G29A3021
G29A3115
G29A3074
G29A3028
G29A3088
G29A3080
G29A3011
G29A3129
G29A3093
G29A3110
G29A3169
G29A3134
G29A3152
G29A3287
G29A3282
G29A3172
G29A3229
G29A3168
G29A3293
G29A3240
G29A3271

Copyright © All Rights Reserved