Jaargang 2019

6u van Kortrijk

Vierde zege op rij in Kortrijk voor Vincent Verschueren !


Het rally seizoen werd dit weekend afgesloten met de Rally van Kortrijk. Melissa Debackere won op zaterdag de openingsproef en begon met een kleine voorsprong dag 2. Van die openingsdag onthouden we vooral de aanrijding tussen Tuur Vanden Abeele en Pieter Jan Maeyaert, beiden in een Ford Fiesta R5. Maeyaert ging rond op de Lavano site en Vanden Abeele kon de Fiesta van Maeyaert niet meer ontwijken. Voor Tuur Vanden Abeele meteen ook game over.

Op zondag starte de wedstrijd onder een laag mist die quasi de ganse dag bleef hangen rond Kortrijk. Debackere, die een knappe wedstrijd reed, kon niet zo lang genieten van haar leiderspositie. Vincent Verschueren kon snel de leiding overnemen. Niemand was in staat om het tempo van de Godrive Skoda te volgen. Verschueren won voor de vierde keer op rij in Kortrijk. Melissa Debackere bleef stand houden op een tweede plaats en kan ook haar seizoen in schoonheid afsluiten. 

Naar het einde werd het heel spannend voor de derde plaats. Bernd Casier kwam naar het einde toe in een goed ritme en reed de 5 laatste scratches en zo ging hij in de allerlaatste proef voorbij Davy Vanneste. Vanneste werd vierde op iets meer dan 4 seconden. Andy Lefevere sloot de top 5 af, en noteerde enkele mooie tijden in zijn eerste wedstrijd met een R5. 

Na Lefevere volgenden de Skoda's van Tim Van Parijs, Steve Bécaert en Renzo Herpoel. Paul Lietaer stuurde zijn Ford Escort Cosworth richting negende stek en meteen ook naar de winst in het historic gedeelte. Kurt Boone sloot de top 10 af als eerste Lancer piloot. 

Bij de historics was het een ware one-man-show van Paul Lietaer. De snor bouwde snel een mooi voorsprong uit op Didier Vanwijnsberghe, en toen de Celica aan de kant moest werden de verschillen nog groter... Het was Bert Cornelis die na de opgave van Vanwijnsberghe tweede werd voor M3's van Cedriek Merlevede en Bjorn Syx. Deze laatste had 's morgens een pak tijd verloren met een sortie, na een remonte zag hij zowel Merlevede als Cornelis opgeven met mechanische problemen en parkeerde de M3 op de tweede plaats, weliswaar op meer dan 5 minuten van Lietaer. Jeroen Van Wanseele eindigde knap derde en winnaar in divisie 4. 

In divisie 1-2 won Stefaan Tjoens bijna alle proeven, maar door een heel selchte tijd op de openingsproef ging de zege naar de Subaru van Eddy Van De Vivere. Jeroen Catelin werd in zijn Renault Clio eerste voortrekker, de strijd binnen R2 werd gewonnen door thuisrijder Kim Bauwens. 

Na de wedstrijd is Koen Lauwaert ook zeker van de titel in het VAS kampioenschap.


_64A8029
_64A8031
_64A8026
_64A8022
_64A8047
_64A8041
_64A8052
_64A8080
_64A8077
_64A8048
_64A8054
_64A8060
_64A8037
_64A8044
_64A8067
_64A8070
_64A8063
_64A8057
_64A8072
_64A8106
_64A8074
_64A8115
_64A8093
_64A8088
_64A8091
_64A8098
_64A8127
_64A8083
_64A8086
_64A8140
_64A8142
_64A8143
_64A8148
_64A8151
_64A8146
_64A8147
_64A8158
_64A8154
_64A8153
_64A8152

Rallye du Condroz 

Lefebvre winnaar, Fernemont kampioen !


De Rally van de Condroz heeft een iet of wat apocalyptisch einde beleefd met een laatste klassementsproef - Ouffet-Clavier - vol valkuilen zoals we nog nooit zagen en die fataal werd voor de Skoda Fabia R5 van Sébastien Bedoret, auteur van de enige fout van het weekend. De officiële piloot liet in een veld zijn laatste hoop liggen op de titel en het podium, na een 5 sterren prestatie. Na het uitvallen van Kris Princen, had Adrian Fernémont alle troeven in handen om zijn ultieme doel te bereiken : de titel van Belgisch kampioen. De piloot van Skoda Racing Technology riskeerde nog alles te verliezen met een langzaam platlopende band die hem 1 minuut en 2 plaatsen liet verliezen. Maar het belangrijkste was gered : Adrian Fernémont en Samuel Maillen zijn de nieuwe kampioenen van het JobFixers Rally Belgian Championship.


De grote winnaar van deze 46e Rally van de Condroz is Stéphane Lefèbvre, quasi van begin tot eind aan kop van de wedstrijd. Bijgestaan door zijn trouwe teamgenoot Thomas Dubois joeg de Fransman de gloednieuwe Ford Fiesta R5 II die hij net leerde kennen naar de kop. Hij werd het ganse weekend onder druk gezet door Bedoret en Fernémont maar de winnaar van 2018 toonde nogmaals dat hij het spel perfect beheerst en hij op zijn gemak was in de wel zeer specifieke omstandigheden van deze Condroz.

De broederlijke strijd tussen Guillaume en Ghislain de Mevius is uiteindelijk in het voordeel van de eerste uitgedraaid, hij eindigde op de 2e plaats met 20 seconden voorsprong op zijn broer. Een Ford, een Citroën en een Skoda, de tiercé van de top is gevarieerd. Een klein weetje, sinds de Omloop van Vlaanderen 2013 (Loix, Ford Focus WRC) won geen enkele Ford nog een rally van het Belgisch kampioenschap.

Achter de top vier, alleen maar gelukkige teams die de top 10 opvullen : Cédric de Cecco (Skoda), die blij was met zijn 5de plaats (6e vorig jaar), Xavier Bouche (VW Polo) die zijn beste Condroz reed sinds jaren, Olivier Collard, die mikte op een Top 10 plaats en dus meer dan tevreden is met zijn 7e plaats, Davy Vanneste, die de Citroën C3 R5 van DG Sport net ontdekte, PJM Cracco, die zaterdag slecht vertrokken was en zijn tempo moest verhogen tot op het punt dat hij de beste tijd reed in de fameuze laatste etappe en Bastien Rouard, die heel erg gelukkig was dat hij in extremis toch nog in de Top 10 eindigde. En we mogen daar ook nog de "rookie" Maxime Potty bijtellen, die zich goed wist te verdedigen bij zijn eerste ervaring in de R5 en de Condroz.

Bij de teleurgestelden vinden we voornamelijk Sébastien Bedoret, maar ook Vincent Verschueren, die nooit echt bij de eersten kon aansluiten en die tenslotte in de laatste KP in de val liep (hij verloor 10' en eindigde 21e) en Pierre-Louis Loubet, die zich meerdere malen liet verrassen door de eigenheid van het parcours en echt wel meer verwachtte dan een 15e plaats.

In de andere categorieën merken we het foutloze parcours op van Pascal Gaban (Porsche), zonder concurrentie in RGT en 22e in het algemeen klassement. De 24e plaats van Cédric Verhees met zijn Mitsubishi N4 die een dikke minuut voorsprong had op de Mitsubishi van Jean-Fred Colignon. En de mooie prestatie van de fantastische Ford Escort "proto" van Pieter-Jan Mayaert, 25e in het algemeen klassement.

Bij de Juniors was het uiteindelijk Gilles Pyck die de wedstrijd won. De piloot van de Peugeot 208 R2 werd opgehouden de dag ervoor maar profiteerde van de platte band van Thibaut Mazuin om de overwinning binnen te halen. In R2 is het de Nederlander Timo Van der Marel (Opel Adam) die zich net voor de regionale piloot Jean-Louis Boesmans (Ford Fiesta) weet te plaatsen. In de historische klasse gaat de overwinning naar de mooie Ford Escort van Serge Daco voor een andere Escort, die van Patrick de Blauwe. Dirk Deveux, 3e, is Belgisch kampioen in de categorie. 94 wagens op 137 hebben uiteindelijk de wedstrijd uitgereden.

Deze 46e editie van de Rally van de Condroz zat vol spanning en inhaalmanoeuvres, gelukkig zonder belangrijke problemen op vlak van veiligheid. Afspraak binnen een jaar voor een minstens even intense 47e editie.


Affiche Condroz 2019

Hemicuda Rally

Andy Lefevere wint voor de 7de keer de Hemicuda Rally !


Andy Lefevere heeft voor de zevende keer de Hemicuda Rally op zijn naam geschreven. Ondanks de moeilijke weersomstandigheden was niemand opgewassen tegen de Porsche. "Ik heb hier al verschillende keren gewonnen, maar dit had ik deze morgen echt niet verwacht." verklaarde de garagehouder na afloop van de wedstrijd. "Het is pas mijn derde wedstrijd met de Porsche en ik ben nog steeds de auto aan het ontdekken. Ik ben blij dat ik aan de meet sta, die laatste ronde leek wel een eeuwigheid te duren, er kon immers nog steeds iets misgaan."

Steve Bécaert werd mooi tweede in de Ford Fiesta R5 MKII, alhoewel hij als favoriet naar voor werd geschoven verwittigde Steve ons gisteren al dat Andy Lefevere heel snel ging zijn. "Het zal niet zo evident worden, ik wil mij vooral amuseren en zou al heel tevreden zijn als ik op het podium eindig," vertelde de transporteur uit Poperinge voor de wedstrijd. De Fiesta reageerde deze morgen nogal agressief en Steve was dan ook heel tevreden met zijn tweede plaats. "We verliezen de wedstrijd op Houthulst, daar is de Porsche onklopbaar."

Het was vooral spannend voor de derde podiumstek. Deze strijd ging tussen de Subaru Impreza WRC van Campling, de Lancer EVO X van Barbier en de BMW M3 van Syx. Ondanks de sterke start van Syx werd de krachtige WRC van Campling derde voor Barbier en Syx. "Het zou ook niet logisch zijn dat ik in mijn M3 een WRC zou kloppen. Ik ben heel tevreden met de hsitoric zege en deze vijfde plaats," vertelde Bjorn Syx. 

In het historic gedeelte waren Lietaer en Stouf de favorieten. Stouf gaf op zaterdagmorgen forfait en Lietaer ging al op de eerste proef van de baan. Bij die historics was Bjorn Syx onklopbaar, hij won met 1m47 voorsprong op Bert Cornelis en bijna 3 minuten op Cedriek Merlevede. Stefaan Prinzie sloot af als vierde nadat hij een volledige ronde zonder deftige remmen reed. Bram Fonteyne sloot de top 5 af met de Volvo turbo.

Verder in de top 10 vonden we de Ford Fiesta R5 van John Reddington, de Lancer EVO VI van Kurt Boone, de Subaru van Heyrick en de Lancers van Bert Coene en Hein Jonckers.
Net buiten die top 10 was er een mooie strijd tussen de BMW's van Algoedt en Braeckevelt. Cris Algoedt won het duel, maar het is duidelijk dat de BMW E36 Kurt Braeckevelt nog steeds heel goed ligt. De garagehouder uit Oostrozebeke moest slechts 1 seconde toegeven op de Danneels BMW 1 van Algoedt.

Divisie 1-2 was opnieuw voor Stefaan Tsjoens in de Mitsubishi Lancer. Hij won met ruim 4 minuten voorsprong op de Subaru's van Vanhoutte en Van de Vivere. In de officieuze F2 categorie won Koen Lauwaert, hij stuurde de Clio R3 naar een mooie 15de plaats algemeen. Bij de R2 wagens was O'Sullivan in de Citroën C2 de snelste, hij haalde het voor de C2 van Vansteenkiste en de Fiesta van Bauwens. Gilles Depla proefde in Koekelare voor het eerst van een R2 in de COMTEX Ford Fiesta, maar hij ging op de 6de proef zwaar van de baan.


Affiche Hemicuda 2019

East Belgian Rally

Adrian Fernémont domineert van start tot finish !


Wat hem door pech drie weken geleden ontnomen werd in de Omloop van Vlaanderen, is Adrian Fernémont deze keer wel gelukt. De Skoda-rijder uit Namen domineerde de wedstrijd in de Oostkantons van start tot finish. Fernémont onderstreept daarmee zijn titelambities, hij nadert tot op 8 punten van Kris Princen, de titelverdediger. 

Adrian Fernémont begon verschroeiend aan deze East Belgian Rally met een kanontijd in de regen op de openingsproef in Bullingen. De kloof die hij daar sloeg, 7" op Ghislain de Mevius en 12" op Kris Princen en 19" op Sébastien Bedoret, kregen zijn rivalen niet meer dicht.  "Deze overwinning doet enorm veel deugd na de ontgoocheling van enkele weken geleden in Roeselare," vertelde Fernémont, die met 15"5 voorsprong won op de Mevius. "Het was een perfecte wedstrijd. Ik weet nu wat me te doen staat in de Condroz: winnen!"

Ghislain de Mevius was erg blij met zijn tweede plaats. "We hebben bijna de ganse dag gelijke tred gehouden met Adrian, die momenteel erg sterk is. Deze tweede plaats, op een erg mooi en snel, maar ook moeilijk parcours, is een opsteker, want er is erg hard gereden."

In de slotfase werd het nog erg spannend voor de derde plaats. Sébastien Bedoret verloor die positie door een straftijd van 10" wegens het afsnijden van een chicane, zij het onvrijwillig. Ondanks die straftijd en een schuiver in een veld op de laatste proef, eindigde de Skoda-rijder alsnog op de derde plaats. Een mooi resultaat na een te voorzichtige start.  Kris Princen, de leider in het kampioenschap, ging op de laatste proef ook even van de baan. Hij start met 8 punten voorsprong in de titelstrijd in de slotmanche, de Condroz Rally. "Weet je, ik zou liefst vol voor de overwinning gaan in de Condroz Rally zonder aan de titel te denken. Daardoor heb ik hier niet alle risico's genomen en zijn we pas vierde geëindigd, omdat ik zeker moest finishen," vertelde Princen. "Ik heb wel het gevoel dat ik ondertussen de nieuwe Skoda Fabia onder de knie heb. Vanochtend was ik nog aan het zoeken waar de limiet lag."

Cédric De Cecco bekroonde een mooie wedstrijd met een vijfde plaats. Sterk, want de Skoda-rijder heeft dit seizoen weinig op nationaal niveau gereden met de Fabia R5. Junior-kampioen Grégoire Munster brak op de laatste proef de stuurbekrachtiging van zijn Skoda Fabia R5, wat hem 45" en de vijfde plaats kostte.  "Jammer. We raakten een paaltje op de plaats waar de anderen gewoon rechtdoor gingen. Ik denk wel dat ik me getoond heb. Dit was pas mijn eerste wedstrijd in België met een R5 en ik kon al strijden voor de Top 5 op een heel snel en moeilijk parcours."

Hans Weijs, voormalig fabriekspiloot van VW, eindigde op een kleine minuut van de Junior-kampioen met zijn VW Polo R5. Voor de Nederlander was het een leerrijke wedstrijd om de Polo R5 beter af te stellen voor zijn klanten. Niels Reynvoet eindigde op de 8ste plaats, voor Patrick Snijers, die de strijd bij de Porsches won na een mooi duel met Romain Delhez, die op KP 8 even in de fout ging. Omdat Pieter-Jan Michiel Cracco door technische problemen nog moest opgeven, sloot Jean-Luc Berleur zijn debuut met een Citroën C3 R5 af op de 10de plaats, voor de lokale broers Kevin en Marco Hommes in een VW Polo R5. Cédric Cherain, die vooraf nog kans maakte op de titel, moest al vroeg de strijd staken door elektronische problemen op de Ford Fiesta R5 MkII.

In R2 ging de Belgische titel naar de Nederlander Timo Van der Marel. Bij de Juniors was Tobias Brüls voor het tweede jaar op rij de sterkste voor eigen publiek. In de M-Cup mocht Gunther Monnens niet alleen de overwinning vieren, maar ook de eindzege in de BMW-merkencup. En in het Historic BRC werd het podium volledig ingenomen door de Ford Escorts van Arthur Kerkhove, die zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt, Patrick Deblauwe en Sascha Oosterlinck.


G64A6010
G64A6018
G64A6032
G64A6020
G64A6030
G64A6034
G64A6061
G64A6057
G64A6065
G64A6054
G64A6039
G64A6047
G64A6043
G64A6048
G64A6050
G64A6052
G64A6036
G64A6045
G64A6027
G64A6014
G64A6025
G64A6009

Omloop van Vlaanderen

Sébastien Bedoret wint de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen


De 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de oudste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door de 23-jarige Sébastien Bedoret, die zijn eerste nationale overwinning behaalde. Het jonge talent uit Donstiennes hield in een spannende slotfase het hoofd koel om Kevin Demaerschalk achter zich te houden. Vincent Verschueren vervolledigde het podium. 

Dat de slotfase zo spannend was, had niemand verwacht. Vrijdagavond nam Adrian Fernémont immers de wedstrijd in handen en de Skoda-rijder domineerde en controleerde het gebeuren in Roeselare. Ondanks de wisselvallige omstandigheden ging hij met 22" voorsprong de slotronde in, maar plots brak de transmissie van de Skoda op de verbindingsroute. De morele winnaar viel uit en daardoor kwam Sébastien Bedoret plots aan de leiding. De Skoda-jongere had 14"8 voorsprong op zijn dichtste achtervolger Kevin Demaerschalk, die natuurlijk plots zijn kans rook. De Ford-rijder naderde tot op 4"6 met nog twee klassementsproeven te rijden, maar dan maakte hij een foutje en besliste hij geen onzinnige risico's meer te nemen. Sébastien Bedoret en zijn navigator Thomas Walbrecq boekten zo hun allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap. Een bekroning voor het project van Skoda België en Freddy Loix om een jongere op te leiden.

"Opdracht volbracht, want we kwamen naar Roeselare om te winnen," lachte Sébastien Bedoret. "Maar, ik voel me niet de winnaar, want Adrian Fernémont was dit weekend gewoon de sterkste. Tot zijn opgave was de tweede plaats het hoogst haalbare, want ik maakte gisteren een foutje in het donker. We misten ons herkenningspunt in het donker en gingen daardoor veel te laat in de remmen. Het kostte ons een kleine 15". Na die schuiver dacht ik niet meer aan de zege. En toch is het nog gelukt! Dit parcours brengt me gewoon geluk. Vorig jaar draaide ik hier mijn eerste snelste tijd en nu pak ik de zege!"

Kevin Demaerschalk kwam dicht bij de zege, maar hij moest tevreden zijn met een erg knappe tweede plaats bij zijn debuut met de Ford Fiesta R5 MkII. "Hier hadden we vooraf zeker voor getekend, want met de Citroën zijn we nooit zo dicht geëindigd. De Ford bleek echt supergoed in de regen en in moeilijke omstandigheden, maar op het droge kwamen we wat punch en precisie te kort. Ik heb het nog geprobeerd, maar na een schuiver half in een sloot, heb ik toch geen risico's meer genomen."

In een spannende slotfase rukte Vincent Verschueren nog op naar de derde plaats, hoewel zijn bandenstrategie niet klopte. "We zijn vrijdag gestart op harde clicks, type "21". Daarna hebben we nog regenbanden gebruikt en twee setjes zachte slicks. Onze zachte slicks waren op. In de slotronde had ik dan ook amper grip, zeker niet in de regen. En vrijdagavond begon het ook al niet goed toen ik de motor liet afslaan bij de start van de eerste proef."

Verschueren wipte op de allerlaatste proef nog over Pieter-Jan Michiel Cracco, die een schitterende wedstrijd bekroond zag met zijn eerste scratch in het BRC: "Het is zot wat we vandaag gerealiseerd hebben," lachte Cracco Jr, de snelste thuisrijder uit Roeselare. "Die eerste scratch is een mijlpaal. En onze tijden zaten voortdurend heel dicht bij de toppers. Het is duidelijk dat we een grote stap in de goede richting gezet hebben. Het geheim? Veel wedstrijden rijden. Ik ben hier superblij mee."

En waar was Kris Princen, de titelverdediger en leider in het kampioenschap? De Limburger kende een erg ongelukkig weekend. De Volkswagen Polo GTI R5 reageerde erg wispelturig. "Wanneer het glad was of regende, vond ik geen grip en brak de wagen heel bruusk uit. In de remzones blokkeerden de wielen, wat nefast was voor het vertrouwen. Ik kon gewoon niet aanvallen..." Enkele proeven voor de finish, moest hij de VW zelfs definitief aan de kant zetten na een brandje onder de motorkap, veroorzaakt door een scheur in de uitlaat. 

Ghislain de Mevius, vrijdagavond knap derde, viel zaterdag terug naar de vijfde plaats. De Skoda-rijder uit Namen opende sterk, maar hij verloor het goede gevoel en zakte terug. Pieter Tsjoen maakte het hem nog bijna lastig, maar op de laatste proef moest de 8-voudige winnaar toch vrede nemen met de zesde plaats voor een erg tevreden Niels Reynvoet, die een voorbeeldige rally voor eigen publiek kon bekronen met een mooie ereplaats. De achtste plaats ging naar Bob de Jong, die na de opgave (aandrijfas stuk) van zijn titelconcurrent Kevin van Deijne de Nederlandse rallytitel veroverde. 

De snelste Porsche-rijder was Romain Delhez, na de sortie van Andy Lefevere op de Zilverberg en een schuiver van Jochen Claerhout vrijdagavond. In Historic was Bjorn Syx de sterkste, ondanks fel aandringen van Paul Lietaer. In de M-Cup ging de winst naar Gunther Monnens, Gilles Pyck domineerde de strijd in het Junior BRC en in het RACB Rally Criterium was Jelle Segers de beste, terwijl Johnny Louies met de tweede plaats de titel veroverde.


G64A5337 2
G64A5618
G64A5392
G64A5354
G64A5365
G64A5433
G64A5446
G64A5377
G64A5398
G64A5407
G64A5590
G64A5349
G64A5414
G64A5599
G64A5607
G64A5474
G64A5437
G64A5457
G64A5626
G64A5621
G64A5613
G64A5629
G64A5623
G64A5648
G64A5674
G64A5667 kopie
G64A5660
G64A5656
G64A5636
G64A5632
G64A5662
G64A5750
G64A5678
G64A5679
G64A5712
G64A5686
G64A5698
G64A5773
G64A5780
G64A5713
G64A5767
G64A5708
G64A5761
G64A5854
G64A5820
G64A5817
G64A5776
G64A5825
G64A5784
G64A5840
G64A5864
G64A5847
G64A5861
G64A5833
G64A5871

Rally van Staden

Sébastien Bedoret de sterkste in Staden !


Met de komst van Sébastien Bedoret, Pieter Tsjoen, Niels Reynvoet en Patrick Snijers kreeg de Rally van Staden heel wat nationale piloten over de vloer die de Omloop van Vlaanderen kwamen voorbereiden.

Vooraan was er weinig in te brengen tegen de nieuwe Skoda Fabia R5 EVO van Sébastien Bedoret. De piloot van Skoda België kwam zijn nieuwe Fabia R5 EVO inrijden voor de Rally van Duitsland en ook afstellingen uitproberen voor de Omloop van Vlaanderen. Hij reed alle scratches en won dan ook heel overtuigend.

Voor de tweede plaats werd er vanaf de eerste meters gestreden tussen Pieter Tsjoen, Paul Lietaer en Niels Reynvoet. Tsjoen reed in de eerste ronde lek, maar kwam snel terug en werd tweede net voor de Escort Cosworth van Paul Lietaer die de historic won. Niels Reynvoet verloor in het einde van de derde ronde aansluiting met de top 3 en werd nog vierde.

Philip Barbier reed een mooie wedstrijd en werd vijfde in de Mitsubishi Lancer EVO X. "Beter was niet mogelijk," vertelde een tevreden Philip Barbier na afloop. Chris Debyser streed met Cris Algoedt, maar toen de Danneels BMW aan de kant moest met motorproblemen ging de zesde plaats naar de Porsche GT3 van Chris Debyser.

Patrick Snijers moest de MAES Porsche al na één ronde aan de kant zetten met problemen aan de versnellingsbak. Andy Lefevere verloor in het begin van de wedstrijd een pak tijd, maar zette naar het einde toe toch wel mooie tijden neer. "We hebben de afstellingen volledig gewijzigd en dat blijkt zijn vruchten af te werpen. Het gevoel zit nu goed voor de Omloop van Vlaanderen," aldus Andy Lefevere die op 11 minuten volgt.

Kurt Boone eindigde zijn eerste wedstrijd met de ex-Langenakens op een mooie zevende plaats, hij was ruim een halve minuut sneller dan de Lancer van Tsjoens die de divisie 1-2 won. Koen Lauwaert reed op de derde proef lek en werd teruggeslagen naar de 28ste plaats, maar na een indrukwekkende remonte eindigde de Renault Clio R3 eerste in z'n klasse en 9de algemeen net voor de andere Clio R3 van Nico Denys die de top 10 afsloot.

In de Historic klasse was, zoals verwacht, niemand opgewassen tegen de Ford Escort Cosworth van Paul Lietaer. Even was er voor de tweede plaats een strijd tussen de Opel Ascona van Cedriek Merlevede en de Escort van Stefaan Stouf. Helaas moest Stouf opgeven met problemen aan de koppeling en werd Merlevede knap tweede voor de BMW M3 van Verlinde, die profiteerde van de opgave van Jeroen Van Wanseele. 

Op het parcours rond Staden was het door de wisselende weersomstandigheden bijzonder glad. Op de proef van Oostnieuwkerke gingen Vincent VerstraeteGrégory Vanovertveldt en Mathieu Vandoolaeghe in een diepe gracht. Voor de rest bleef de wedstrijd gespaard van zware sorties en vertragingen.

G64A4630
G64A4641
G64A4625
G64A4655
G64A4659
G64A4650
G64A4687
G64A4664
G64A4676
G64A4681
G64A4662
G64A4670
G64A4678
G64A4694
G64A4688
G64A4691
G64A4703
G64A4707
G64A4728
G64A4711
G64A4717
G64A4730
G64A4749
G64A4720
G64A4779
G64A4903
G64A4776
G64A4774
G64A4764
G64A4753
G64A4807
G64A4914
G64A4894
G64A4930
G64A4988
G64A4908
G64A5035
G64A4993
G64A5007
G64A5032

TBR Rally

Niels Reynvoet wint de TBR Rallysprint !


In de omgeving van Oekene werd de vierde editie van de TBR Rallysprint gereden. Het werd een succesvolle editie voor de rallysprint die in het verleden, door diverse redenen, met grote vertragingen kreeg af te rekenen.

Paul Lietaer maakte met een kanontijd in de eerste ronde duidelijk dat hij naar de TBR kwam om te winnen. Hij sloeg meteen een kloof van net geen 12 seconden op de Skoda Fabia R5 van Niels Reynvoet. Niemand bleek opgewassen tegen de Historic Escort Cosworth van Lietaer, maar in de derde proef sloeg het noodlot toe. Lietaer brak een remschijf en moest de strijd staken.

Niels Reynvoet nam de leiding over en won ook zijn tweede provinciale wedstrijd van het seizoen. De TBR Rallysprint was een voorbereidingswedstrijd op de resterende BRC wedstrijden die Reynvoet nog zal afwerken. Steve Bécaert schoof na de opgave van Lietaer op naar de tweede plaats. Steve, die hier vorig jaar won, lijkt dit jaar een abonnement te hebben op de tweede plaats. Hij werd eerder in Moorslede en in 3 ASAF wedstrijden steeds tweede.

Op de derde plaats zagen we de bloedmooie Subaru Impreza WRC S10 van David Campling. De andere Subaru WRC van Lerminez haalde de start niet, een cardan brak op verbinding naar de start.  
Koen Lauwaert was zoals verwacht de snelste F2, hij eindigde ook op een knappe vierde plaats algemeen, amper 3 seconden na de WRC en net voor Lorenzo Bossu. In de eerste ronde verloor Bossu wat tijd toen hij de carterplaat van de Lancer verloor, na een mooie remonte werd hij vijfde.

In divisie 1-2 stond geen maat op Stefaan Tsjoens die ook zesde algemeen werd. De piloot van de Mitsubishi Lancer had in divisie 1-2 bijna anderhalve minuut voorsprong op de Subaru van Grégory Vanovertveldt en bijna 3 minuten op de Subaru van Stephan Demets, die in de laatste proef nog voorbij de Peugeot 106 van Luc Diet ging.

John Reddington eindigde zevende in zijn Ford Escort Millington en werd ook eerste achtertrekker. Voor de wedstrijd had Cris Algoedt zijn zinnen gezet op een mooi resultaat en ook gehoopt om als eerste achtertrekker te eindigen. Maar in de eerste ronde ging Algoedt rond en werd hij verrast door hevige regen op de snelste stukken van het parcours. In de laatste ronde stak hij nog een tandje bij en schoof hij nog 2 plaatsen op naar de achtste plaats. Kurt Boone bevestigde nogmaals zijn snelheid met een negende plaats en Kjell Vandenberghe sloot zijn sterke wedstrijd af als 10de.

Na het uitvallen van Paul Lietaer kwam Danny Vancoillie aan de leiding bij de historics. Vancoillie won zo net zoals in 2017 de TBR Rallysprint. Koen Verhaeghe reed een sterke wedstrijd en werd na een scratch in de derde ronde tweede  voor de Ascona van Ronny Declerk. Mathieu Lietaer en Michel Casseyas sloten de top 5 af. Bram Fonteyne kon zich door mechanische problemen nooit mengen in de strijd. 

_J6A8673
_J6A8893
_J6A8936
_J6A8439
_J6A9008
G64A4055
G64A4071
G64A4138
G64A4068
G64A4064
G64A4061
G64A4057
G64A4108
G64A4142
G64A4115
G64A4131
G64A4160
G64A4145
G64A4166
G64A4190
G64A4181
G64A4152
G64A4172
G64A4149
G64A4198
G64A4205
G64A4178
G64A4207
G64A4212
G64A4217
G64A4223
G64A4253
G64A4230
G64A4285
G64A4342
G64A4233
G64A4239
G64A4291
G64A4293
G64A4244
G64A4249
G64A4376
G64A4302
G64A4316
G64A4478
G64A4487
G64A4355
G64A4460

Ypres Rally

Craig Breen showt zijn wereldklasse !


De 55ste editie van de Renties Ypres Rally werd verreden in een verzengende hitte, maar toch waren de rallyfans weer massaal op post op de meest internationale wedstrijd van het Belgische rallyseizoen. Craig Breen, vooraf getipt als favoriet, bekroonde zijn eerste kennismaking met de Volkswagen Polo R5 met een klinkende zege, voor zijn vroegere teamgenoot Kevin Abbring en regerend Belgisch kampioen Kris Princen. Drie VW's op het podium, met Freddy Loix op de vierde plaats als eerste niet-VW-rijder in de Skoda Fabia R5 van zijn copiloot Pieter Tsjoen.

Na een snelle opening door Kevin Abbring, die drie proeven aan de leiding stond met de nieuwe VW Polo GTI R5, nam Craig Breen de leiding over op de vierde KP vrijdagavond. De Ier vond snel zijn draai in de VW Polo R5 van BMA en hij nam steeds meer afstand van de concurrentie, mede dankzij een klein foutje van Abbring, zijn vroegere teamgenoot bij Peugeot in het ERC. Zaterdag trotseerde Craig Breen de hitte om de Renties Ypres Rally voor de eerste keer op zijn naam te schrijven, nadat hij in 2015 als leider moest opgeven.

"Ik hou van het parcours in Ieper en het is een internationaal befaamde wedstrijd die ik heel graag op mijn naam wilde schrijven," vertelde de Ier die drie jaar de kleuren van Citroën verdedigde in het Wereldkampioenschap. "De VW Polo R5 is ongetwijfeld de beste auto die ik ooit heb bestuurd. De wagen gaf me meteen veel vertrouwen en hij stuurt heel precies in. Vorig weekend verloor ik met Manus Kelly een goede vriend in Donegal en het was een emotioneel weekend. We zijn in gedachten zeker bij zijn familie," aldus een geëmotioneerde winnaar, die voor de vierde keer aan de start stond in Ieper.

Kevin Abbring, de winnaar van 2017 en voor de eerste keer genavigeerd door Veronique Hostens, was de ganse dag in strijd met Craig Breen, maar hij moest tevreden zijn met de tweede plaats op 45"70, nadat hij 25" liet liggen op de allerlaatste proef. "De auto was perfect, maar ik maakte een klein foutje vrijdagavond en wellicht had ik toch een fractie minder ritme dan Craig. Om terug te komen, moest ik teveel risico's nemen, maar ik wilde absoluut finishen."

Kris Princen deed een prima zaak voor het Belgisch kampioenschap met een derde plaats: "Het was een zware en moeilijke wedstrijd. Ik heb wat tijd laten liggen toen ik vrijdagochtend wat tijd liet liggen door vibraties. Ik dacht lek te staan, maar de velg bleek krom te zijn. Voor het overige was de auto perfect, maar Craig en Kevin waren te sterk."

De vierde plaats veranderde enkele malen van positie. Sébastien Bedoret leek op weg naar de dichtste ereplaats, maar hij ging zaterdagnamiddag hard van de baan. Vincent Verschueren, die door een lekke band vrijdagavond een achtervolgingsrace moest rijden, nam de vierde plaats over, maar hij brak de versnellingsbak in de slotfase. Zo werd Freddy Loix, die een eenmalige comeback maakte met de Skoda Fabia R5 van Pieter Tsjoen Racing, knap vierde. De recordhouder van Ieper deed daarmee zijn reputatie alle eer aan.

Na de opgaves van Rhys Yates, die zowel vrijdag als zaterdag van de baan ging, enh Martin McCormack, die zich zaterdagochtend liet vangen op de openingsproef, rukte Davy Vanneste met zijn oranje VW Polo R5 op naar een schitterende en onverhoopte vijfde plaats., voor Matt Edwards, winnaar bij de Britten, Tom Cave en Joachim Wagemans. De top 10 werd vervolledigd door Alex Laffey en Kevin Demaerschalk, die in de slotfase drie snelste tijden op de tabellen zette, nadat hij bij een schuiver maar liefst 8 minuten verloor eerder op de dag.

De snelste bij de Porsche-rijders was Tim Van Parijs, voor Frederic Delplace en Claudie Tanghe in de Renties Porsche. In R2 was James Williams het ganse weekend de snelste met de nieuwe Ford Fiesta R2T.

Naast de Renties Ypres Rally, genoot het publiek van een schitterende demonstratie van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul met de officiële Hyundai i20 Coupé WRC in de Ypres Rally Masters. Onze WK-ster verwende de fans met sublieme passages. Hij won de Ypres Rally Masters met ruim overwicht voor Paul Lietaer, die zijn 62ste verjaardag vierde, Gunther Monnens en Bruno Thiry.

G64A3393
G64A3397
G64A3412
G64A3401
G64A3405
G64A3419
G64A3428
G64A3485
G64A3416
G64A3426
G64A3423
G64A3410
G64A3431
G64A3528
G64A3454
G64A3570
G64A3546
G64A3523
G64A3684
G64A3669
G64A3645
G64A3547
G64A3640
G64A3634
G64A3693
G64A3794
G64A3743
G64A3766
G64A3854
G64A3782
G64A3867
G64A3964
G64A3959
G64A3848
G64A3906

Rally van Wervik

Vincent Verschueren pakt de zege in Wervik !


De Rally van Wervik 2019 kende heel wisselende weersomstandigheden. Door de regen was het parcours in de morgen bijzonder glad. Toen de zon er doorkwam droogde alles heel snel op. De favorieten lieten zich in de openingsronde niet vangen aan de vele valstrikken, maar verder in het veld waren er heel wat sorties. 

Vincent Verschueren nam meteen de leiding met Sébastien Bedoret in zijn spoor. Verschueren bleef foutloos, maar kon nooit een comfortabele voorsprong uitbouwen. Bedoret ging de laatste ronde in met amper 9 seconden achterstand. Het leek een mooie zege te worden voor Verschueren, maar in de allerlaatste proef ging de Godrive piloot in de fout. Bij een slipper verloor hij een pak tijd en ging de zege naar Sébastien Bedoret, die zo na de Claudy Desoil Rally ook de Rally van Wervik wint.

Na het duo Verschueren-Bedoret zat eerst Davy Vanneste, maar deze moest snel plaats maken voor ene Freddy Loix. Toen de uitlaat van de Polo plots begon te roken werd geen risico genomen en zette Vanneste de Polo aan de kant. Loix werd derde op iets minder dan 2 seconden van zijn poulain.

PJM Cracco parkeerde zijn Skoda Fabia R5 op een mooie vierde plaats, maar in de slotfase voelde hij wel de hete adem van Kevin Demaerschalk die naar het einde toe sterk presteerde.

Net buiten de top 5 vonden we de Skoda R5 van Marty McCormack, de Fiesta R5 Jim vanden Heuvel, de Ford WRC's van Damien Cole en John Stone. Tuur Vanden Abeele sloot de top 10 af in zijn Ford Fiesta R5. 

Na de sortie van Tim Van Parijs werd Fredericq Delplace de eerste GT3, hij werd ook 12de algemeen net voor de eerste historic van Didier Vanwijnsberghe. Deze laatste profiteerde op zijn beurt van een sortie van Paul Lietaer. De snor werd uiteindelijk tweede op 22 seconden van de Toyota Celica. In de strijd voor de derde plaats bij de historics ging het tussen de BMW van Christophe Merlevede en de Ascona van Stefaan Prinzie. Merlevede werd uiteindelijk derde, maar Prinzie werd als vierde voor de derde keer op rij winnaar in H4.

Bij de voortrekkers stond geen maat op thuisrijder Steven Dolfen, na 2 opeenvolgende opgaves is dit een morele opsteker in aanloop naar Ieper. 
Divisie 1-2 werd gewonnen door Stefaan Tjoens. In zijn Lancer won hij met meer dan 3 minuten voorsprong op de Subaru van Vanhoutte. 

Affiche Wervik 2019

Monteberg Rally

Hans Weijs de beste in de Monterberg Rally !


Met een aardige armada aan Nederlandse deelnemers was het nauwelijks een verrassing om een van onze noorderburen als winnaar te zien van de eerste echte Monteberg Rally. De eer kwam uiteindelijk toe aan Hans Weijs en een lokale inwoner nl. Arne Bruneel.

De Nederlander, twee jaar geleden ook al de snelste samen met Arne Bruneel in een Ford Fiesta R5, verscheen met een gloednieuwe VW Polo R5 aan de start en pakte nog maar eens uit met zijn talent. Hij won met 41 seconden voorsprong op Sander van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo X). Paul Lietaer leek nog podiumambities te koesteren met zijn nieuw geprepareerde Ford Escort Cosworth en naderde zelfs tot op 5 seconden van Weijs maar ... toen brak een wiel af. Na Weijs en Van Hoof was Steve Becaert uitermate gelukkig met zijn derde plaats. Hij zette zijn Evo X tussen heel wat zwaardere machinerie en overweegt een nieuw seizoen in het regionale VAS gebeuren. Met Piet van Hoof (Evo IV Gr.A) als vierde en Kevin Van Deijne (Skoda Fabia R5) als vijfde werd de rest van de top 5 verder aangevuld met Nederlanders. In Historic ging de overwinning naar Stefaan Prinzie met zijn Opel Ascona, voor de Porsches van Piet Declercq, Lode De Keyser en Geert Lacour. Bij de Youngtimers debuteerde Bjorn Syx met een knappe zege in zijn BMW M3, voor merkgenoten Christophe Merlevede en Patrick Spillebeen. Ludovic Vitse tenslotte, won op Opel Astra de divisie 1-2. .....

Hans Weijs Jr., winnaar Rally van de Monteberg :

“We hadden voor de start amper 3 km met de auto gereden, dus in de ochtend ben ik redelijk voorzichtig gestart toen het parcours er nog nat bij lag. Maar in de loop van de dag heeft de Polo R5 zijn potentieel getoond. Het is een fantastische wagen met veel koppel. We hebben vandaag goed gewerkt om de afstellingen verder te verbeteren en naar mijn hand te zetten. Dit geeft zin in meer, maar voorlopig heb ik nog geen plannen. Als ik het budget had om Ieper te rijden, dan zou ik niet twijfelen.”

Arne Bruneel, copiloot, winnaar Rally van de Monteberg

“Met een nieuwe Polo R5 mijn thuisrally winnen, daar ben ik heel blij mee. Vooraf leek het een droom, maar toen de Polo R5 in Loker arriveerde, wist ik dat het waarheid was.”

Steve Becaert, derde Rally van de Monteberg

“Ik had twee doelstellingen: de top 5 en als eerste Belg finishen. Dat is allebei gelukt. Ik was zelf verbaasd over onze snelle tijden, want we reden constant in de top 3. Toen het droger werd, wist ik dat ik Sander Van Hoof niet zou kunnen volgen.”

Affiche Monteberg 2019

TAC Rally

Kris Princen voor de 4de keer heer en meester in Tielt !


De 46ste editie van de TAC Rally, de derde manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, loste de verwachtingen helemaal in. Alle Belgische tenoren stonden aan de start en de ganse dag werd voor elke seconde op de limiet gestreden. Toch stak één man er nipt bovenuit: regerend Belgisch kampioen Kris Princen, die vanaf de 2de proef de leiding nam en met 18"5 voorsprong won. 

Zijn 4de overwinning in Tielt was voor Kris Princen zeker niet gemakkelijk. "Nee, we hebben vandaag echt van start tot finish hard moeten aanvallen. Met een 15-tal seconden kan je niet controleren, want achter mij waren ze hard aan het strijden. Het parcours in Tielt was dit jaar uitermate glad, dus het bleef uitkijken tot de finish," aldus Kris Princen, die de leiding neemt in de tussenstand van het kampioenschap. Maar, hij zal de volgende manche, de Rally van Wallonië eind april, aan zich voorbij laten gaan.

De tweede plaats ging naar Sébastien Bedoret, de officiële rijder van Skoda België, die op 18"5 strandde op het parcours waarop hij zijn eerste Junior-zege veroverde. "Ik hou wel van deze proeven, ook al heb je hier geen foutmarge. We zijn foutloos gebleven en in de namiddag kon ik afstand nemen van Adrian Fernémont en Vincent Verschueren. Ik ben heel blij met dit resultaat, zeker omdat ik twee snelste tijden kon rijden."

Cédric Cherain, die als leider in het kampioenschap aan de wedstrijd begon, ging op de derde proef definitief van de baan. Adrian Fernémont, die voor de eerste keer aan de start stond in Tielt, ging in de slotfase nog voluit om de derde podiumplaats te veroveren. "Het was een schitterend duel met Vincent Verschueren, maar deze keer wilde ik absoluut op het podium staan bij mijn debuut in Tielt. Na de tweede plaats in Spa, ben ik heel blij dat ik hier in Tielt voor Vincent Verschueren kon eindigen. Mooi. Dit geeft vertrouwen voor de Rally van Wallonië, waar ik Sébastien Bedoret wil verslaan," lachte Adrian Fernémont.

Vincent Verschueren kwam om te winnen, maar het werd een vierde plaats. "Meer zat er vandaag echt niet in. Ik heb maximaal aangevallen, maar in de openingsronde vond ik geen grip op het gladde asfalt en de wagen voelde te soepel aan. Daardoor was ik de weg een beetje kwijt in de afstellingen. Het was niet mijn wedstrijd," aldus de streekrijder uit Zingem.

Ghislain de Mevius eindigde op de vijfde plaats. Weer een mooie score in het kampioenschap, want voor de rijder uit Namen was het van 2013 geleden dat hij gereden had in Tielt: "Door de pop-off valve en problemen met de versnellingsbak verloren we in het begin van de rally de voeling met de koplopers. Daardoor eindig ik achter de kopgroep en voor het tweede peloton. Jammer, want zo had ik niet meteen een rechtstreekse concurrent. In de Rally van Wallonië wil ik met die kopgroep meestrijden," aldus de Mevius, die zich amuseerde in Tielt.

Na de opgave van Pieter-Jan Michiel Cracco en een tijdstraf van 2 minuten voor Niels Reynvoet, pakte Patrick Snijers de 6de plaats, maar daar was de VW-rijder niet tevreden mee: "Ik besefte wel dat ik nog meer kilometers moest maken met de VW Polo, maar ik wilde toch dichter zitten. 1'50 verliezen, dat is niet goed. Ik ben te voorzichtig gestart om zeker mijn kilometers te kunnen maken, maar het moet sneller kunnen."

Achter Snijers werd Bert Cornelis 7de, gevolgd door Niels Reynvoet, die voor eigen publiek een mooie 8ste plaats scoorde na een foutloze wedstrijd. Tim Van Parijs stuurde zijn Porsche naar de 9de plaats, als winnaar in R-GT. Kevin Demaerschalk opende zijn seizoen met een 10de plaats met de Citroën C3 R5 van J-Motorsport, nadat hij driekwart van de wedstrijd kampte met remproblemen. 

Na de zware sortie van Grégoire Munster, leek Gilles Pyck op weg naar winst in het Pirelli Junior BRC, maar de Peugeot-rijder liet zich verrassen in de slotfase. Zo ging de overwinning naar Joachim Wagemans, die de ex-Vermeire Peugeot 208 R2 naar een onverwachte zege stuurde. "De auto was zeker niet zo scherp afgesteld als mijn vaste 208 R2. Gilles Pyck was de snelste vandaag, maar ik heb me niet laten verrassen," aldus de rijder uit Kapellen. 

In de M-Cup ging Van den Brand van de baan, gaf Boulat op met technische problemen en ging de overwinning eindelijk nog eens naar Kurt Braeckevelt, die vorig jaar bijzonder veel pech kende. In Historic was Glenn Janssens de snelste, zeker omdat Dirk Deveux de ganse wedstrijd af moest werken met een beschadigde versnellingsbak. Zo ging de zege naar Nick Toorré met de Ford Sierra Cosworth die hij zelf prepareert.

Affiche TAC 2019

Rallysprint Moorslede

Gunther Monnens triomfeert in Moorslede !


De rallysprint van Moorslede trekt het VAS Kampioenschap 2019 op gang en het was op z'n minst een bewogen wedstrijd. In de nacht van zaterdag op zondag viel er heel wat water en het parcours was zondagmorgen bijzonder verraderlijk.

In de eerste ronde viel er op enkele kleinere sorties weinig verrassends te noteren. Gunther Monnens reed de scratch, maar Steve Bécaert toonde zich een bijzonder sterke tegenstander. De transporteur uit Poperinge volgde op minder dan 1 seconde van de Limburger. Xavier Beel verraste met een mooie derde tijd. Zowel Bert Coene als PJ Maeyaert gingen rond en zagen een mooi eindresultaat in rook opgaan.

De tweede ronde werd opgeschrikt door een zware sortie van Christophe Pittellioen. De Renault Clio ging van de baan en ramde een elektriciteitspaal. Door het stormweer had de maatschappij geen tijd om de paal te komen opruimen en moest de organisatie een alternatief zoeken.
En alsof dit nog niet voldoende was, midden op het parcours dreigde een dak van een schuur op het parcours te waaien. De organisatie greep snel in en zorgde voor een gewijzigde proef, maar dit maakte dat alle deelnemers opnieuw een verkenning moesten afwerken.

Uiteindelijk werden de tijden van de tweede ronde geschrapt en reden alle deelnemers nog 2 ronden. Toen de tweede ronde moest beginnen viel er nog een stevige regen- / hagelbui. Monnens bleef echter 3 maal de snelste, stelselmatig kon hij zijn voorsprong uitbouwen en schonk hij in de Skoda Fabia R5, zijn co de thuiszege. Steve Bécaert kon op zijn verjaardag knap als tweede afsluiten voor de Subaru Impreza van Xavier Beel. Een veelbelovend debuut trouwens voor Xavier Beel, die op amper 14 seconden van de meer ervaren Steve Becaert eindigde.

Voor de wedstrijd werd ook enorm uitgekeken naar het debuut van Paul Lietaer in de Ford Escort Cosworth. In historic stond uiteraard geen maat op Lietaer, in het algemeen klassement werd hij vierde op iets meer dan 40 seconden van de leider. De top 5 werd afgesloten door de winnaar in divisie 1-2 Stefaan Tjoens in de Mitsubishi Lancer. 

In de top 10 zagen we verder een sterk rijdende Kurt Boone, thuisrijder Bert Coene, Pieter Jan Maeyaert, Nick Toorré en Jeoffrey Lerminez. Stijn Vandaele miste bij zijn come-back nipt de top 10. 

Zoals vermeld won Lietaer overtuigend de Historic, hij had bijna een halve minuut voor op de Sierra Cosworth van Nick Tooré. Bjorn Syx eindigde knap derde in de Mercedes 190 van James Gruwez die ook de rol van co op zich nam. 
Stefaan Tjoens won div 1-2 met ruime voorsprong op de Subaru's van Vanovertveldt, Vanhoutte en Van de Vivere. Blanchard sloot de top 5 af in zijn Saxo.

Affiche Moorslede 2019

Rally van Haspengouw 

Kris Princen schenkt BMA de 1ste overwinning met de VW Polo R5 !


De Haspengouw Rally had met maar liefst 13 R5 wagens een veelbelovend startveld. Het was uitkijken naar het Belgisch debuut van de VW Polo R5. Kris Princen liet de Polo debuteren met een scratch op de openingsproef.

Hij reed in die eerste ronde 3 scratches en kwam na 4 proeven als leider terug op de service in Landen. Hij had een kleine voorsprong op Cherain en Verschueren. Ondertussen regende het opgaves aan de top. De VW Polo van Patrick Snijers ging op proef 2 zwaar van de baan en zwel Guillaume de Mevius (C3) als Adrian Fernémont (Skoda) moesten snel aan de kant met mechanische problemen.

Ook Gunther Monnens kreeg het al heel warm toen hij op de eerste proef een reeks paaltjes wou verplaatsen met de ex-Verschueren Skoda Fabia R5.

Op het einde van het tweede ronde ging Cherain even in de fout en verloor zijn derde plaats aan Verschueren. Een proef later kreeg Verschueren een lekke band. Hij verloor 38 seconden en twee plaatsen. Cherain werd weer tweede en Bédoret klom zo op het virtuele podium.

Princen kon met net geen halve minuut voorsprong op Cherain beginnen aan de laatste 4 proeven. Zijn achtervolgers bleven stevig aanvallen, Verschueren wou immers de derde plaats terug halen en het verschil was minder dan 3 seconden. Sébastien Bédoret wou zijn plaats verdedigen maar toen Verschueren in de voorlaatste proef opnieuw lek reed was de derde plaats binnen voor de piloot van Skoda België. "We zijn feller gestart dan vorig jaar en dankzij de problemen van Verschueren zijn we derde geworden. Nu moet ik die kleine foutjes van de eerste ronde nog vermijden. Onze volgende afspraak wordt de TAC Rally, want Spa kunnen we niet rijden omdat we ons dan voorbereiden op de Tour de Corse."

Ondanks dat alle scratches in de laatste ronde naar Cedric Cherain gingen won Kris Princen met iets meer dan 17 seconden voorsprong op zijn merkgenoot. Een dubbel dus voor Volkswagen bij het Belgisch debuut van de Polo R5. Hopelijk kan Cherain nu ook het budget rondkrijgen voor meerdere wedstrijden in het BRC.
Kris Princen straalde bij de finish: "Ik heb gehoord dat ik gedeeld recordhouder wordt van de Rally van Haspengouw: 5 zeges, net als Snijers en Tsjoen. Dat doet me veel plezier. Maar, ik ben vooral blij dat ik BMA de eerste overwinning van de VW Polo in België kan aanbieden. Het was een heel mooie wedstrijd. Ik heb hard gereden, maar zonder over de limiet te gaan. Door de problemen van de anderen, was de slotfase van de wedstrijd wat makkelijker. Volgend jaar tracht ik alleen recordhouder te worden..." 

Ghislain de Mevius profiteerde van de lekke band van Verschueren en kwam zo nog op de vierde plaats. Ook Monnens en Rouard leken even te profiteren, maar in de laatste proef ging Vincent hen opnieuw voorbij richting vijfde plaats. Een magere start van het kampioenschap voor Verschueren die ook de Spa Rally aan zich voorbij laat gaan.

Zo werd Gunther Monnens zesde net voor Bastian Rouard. Gunther Monnens kreeg de Fabia steeds beter onder knie en kon regelmatig enkele 4de tijden draaien. De piloot uit Bocholt zien we binnen enkele weken in de Rallysprint van Moorslede en later ook tijdens de Sezoensrally.

Als 8ste moesten we normaal de 16 jaar oude Subaru Impreza van Matthias Boon zien. Maar in de allerlaatste proef begaf de motor. Zo werd Jonas Langenakens 8ste en eerste niet R5. Niels Reynvoet eindigde zijn eerste wedstrijd met de Skoda Fabia R5 foutloos en werd 9de, Christophe Verstaen sloot de top 10 af in de Ford Fiesta R5.

In de M Cup was Mats van den Brand weer de favoriet, maar in een snelle waaier ging de M3 zwaar van de baan. Na een heel sterke tweede ronde nam Patrick Dieks de leiding. Kurt Braeckevelt moest zijn BMW na de eerste ronde aan de kant zetten met olieverlies.

Zoals te verwachten won Grégoire Munster de strijd bij de Junioren. Glenn Snaet maakte in de voorlaatste proef een klein foutje en verloor zijn tweede plaats aan Thibault Mazuin. Voor Tobias Brüls eindigde deze Haspengouw met een zware crash. De Oostkantonner liet zich verrassen na een jump.

Bij de historics stond geen maat op Guino Kenis, hij won met de BMW M3 met meer dan 5 minuten voorsprong op de Sierra van Nick Toorre en de Escort van Arthur Kerkhove.

Het RACB Criterium werd gewonnen door Johnny Louies. De BMW piloot won overtuigend met iets meer dan een minuut voorsprong op Vandeloock. Na een duel met Claesen werd Tjoens nog knap derde.

G64A0796
G64A0800
G64A0616
G64A0618
G64A0651
G64A0666
G64A0511
G64A0791
G64A0742
G64A0706
G64A0680
G64A0672
G64A0514
G64A0517
G64A0520
G64A0554
G64A0565
G64A0604
G64A0606
G64A0475
G64A0498
G64A0478
G64A0501
G64A0483
G64A0489
G64A0503
G64A0506
G64A0492
G64A0495
G64A0509

Copyright © All Rights Reserved